نکاتی که در زمان خرید و نصب رک سرور باید به آن ها دقت کنید

تصویر تیم تولید محتوا هلیکس
تیم تولید محتوا هلیکس
رک سرور

آنچه در این مطلب می‌خوانید :

نگاه کلی به رک سرور

ابزارهای رک و سرور عناصری اساسی در اتاق سرور و مراکز داده محسوب می‌شوند. آن‌ها نه‌تنها به زیبایی فضای سرور کمک می‌کنند، بلکه به مدیران مراکز داده کمک می‌کنند تا به طریق منظمی تجهیزات را مدیریت کنند و همچنین نقش حیاتی در خنک‌سازی تجهیزات مانند سرورها ایفا می‌کنند. رک‌های سرور با ابعاد و اشکال متنوعی عرضه می‌شوند و برخی از آن‌ها دارای قفل‌های ایمنی قوی هستند که به بهبود امنیت فیزیکی تجهیزات کمک می‌کنند. با این حال، استفاده صحیح از رک‌های سرور نیازمند رعایت یکسری نکات است که در این مقاله به بررسی چند مورد از آن‌ها می‌پردازیم.

سازمان‌ها می‌دانند که نمی‌توانند تجهیزات مهمی مانند سرورها، روترها، و تجهیزات ذخیره‌ساز را روی یک میز قرار دهند و انتظار داشتند که بدون هیچ‌گونه آسیب‌دیدگی فیزیکی کار کنند. سازمان‌ها برای انجام وظایف خود به ترکیبی از تجهیزات قدرتمند نیاز دارند و در عین حال، مدیریت صحیح شبکه‌ها و زیرساخت‌های ارتباطی نیز بسیار اهمیت دارد. بنابراین، سازمان‌های حرفه‌ای به خرید رک‌های سرور می‌پردازند. با این حال، خرید یک رک‌سرور به تنهایی کافی نیست و باید به یکسری نکات جانبی دقت کرد. در این مقاله به بررسی چند نکته مهم در ارتباط با نصب رک‌های سرور می‌پردازیم. اصلی‌ترین دلیل استفاده از رک‌ها، بهبود راندمان و افزایش کارایی است. سرورها مانند کامپیوترهای شخصی فقط زمانی که هوای پیرامون آن‌ها به خوبی جریان داشته باشد، به خوبی عمل می‌کنند. هرگونه مانعی می‌تواند باعث افزایش دمای سرور شده و به‌طور مستقیم به کاهش کارایی آن منجر شود.

 

قرار دادن رک سرور در فضای استاندارد با آن

انتخاب محل مناسب برای قرار دادن رک‌های سرور بسیار حیاتی است. ابتدا باید مطمئن شوید که محیط انتخاب شده امن است، زیرا در آن سخت‌افزارهای گران‌قیمتی قرار خواهند گرفت و اطلاعات حساس شرکت در آن‌ها ذخیره می‌شود. اتاق‌هایی که در مرکز ساختمان و بدون پنجره واقع شده‌اند، به عنوان گزینه‌های ایده‌آل معرفی می‌شوند. همچنین تجهیز اتاق به قفل‌های پیشرفته و محکم می‌تواند از ورود هر کارمند یا فرد غیرمجاز به داخل جلوگیری کند.

 

دسترسی محدود به اتاق رک سرور

توصیه می‌شود رک‌های سرور را در مکان‌هایی قرار دهید که دسترسی غیرمجازانه به آن‌ها ممکن نباشد. سرورها ممکن است گرما و صدای زیادی تولید کنند که می‌تواند برای افرادی که در اتاق‌های اطراف کار می‌کنند مزاحمت‌آور باشد. همچنین، زمانی که افراد در نزدیکی رک‌های سرور کار می‌کنند، ممکن است با ضربه زدن یا ریختن مایعات بر روی تجهیزات، باعث خرابی داخل رک شوند. هرچند رک‌های سرور مناسب به خوبی از سرورها و تجهیزات محافظت می‌کنند، اما پیشنهاد می‌شود برای حفظ امنیت رک‌های سرور اقدامات بیشتری انجام دهید.

رک سرور

به فکر خنک کردن رک سرور ها باشید

انتخاب موقعیت مناسب برای نصب رک‌های سرور بسیار اساسی است. بیشترین کارایی در زمانی بدست می‌آید که جریان هوای سرد به تجهیزات رک از جلو به عقب هدایت شود. اکثر سرورها و تجهیزات ذخیره‌ساز مبتنی بر رک بر اساس این الگو عمل می‌کنند. با این حال، هنوز هم برخی از سوییچ‌ها و روترها بر اساس جریان سرمایش هوای پهلو به پهلو عمل می‌کنند. حفظ خنکی تجهیزات درون رک‌های سرور بسیار حائز اهمیت است. طراحی رک‌های سرور به گونه‌ای است که در دفع گرما به شما کمک می‌کنند، اما این تنها یک جزء از معادله است. به عنوان مثال، قرار دادن رک‌ها در نزدیکی دریچه‌های گرما یک اشتباه است. اگر پنجره‌ها در اتاق وجود دارند، بهتر است رک‌ها در کنار پنجره‌ها باشند، اما باید از نور خورشید که به داخل اتاق نمی‌تابد، اطمینان حاصل شود تا دمای اتاق افزایش نیابد. همچنین، رک‌های سرور نباید در مقابل دیوارهایی قرار بگیرند که جریان هوا را مسدود می‌کنند. بعد از انتخاب موقعیت نصب رک‌های سرور، باید نوع رک‌های مناسب را بر اساس نیازهای کاری خود انتخاب کنید. تنوع زیادی در این زمینه وجود دارد، بنابراین باید از انتخابی که بر اساس تجهیزات مورد نیاز برای نصب در رک‌ها صورت می‌گیرد، اطمینان حاصل کنید. هوای گرم تهویه شده به طور طبیعی به سمت ورودی هوای تجهیزات رفته و اگر مکانیزم سرمایش با جریان هوای جلو به عقب عمل کند، پنل‌های کاذب می‌توانند جلوی این جریان را بگیرند و دمای هوای را افزایش دهند. اما با سرمایش هوای پهلو به پهلو، تجهیزات کناری، عدم وجود وسیله‌ای برای جداسازی هوای سرد ورودی از هوای گرم تهویه شده و نصب تجهیزات درون رک به هوای گرم تهویه شده اجازه بازگشت هوای دم ورودی را می‌دهد که دمای هوا را افزایش می‌دهد.

 

ست کامل رک سرور را خریداری کنید

در فرآیند خرید رک‌های سرور و تجهیزات مرتبط، ضروری است که اطمینان حاصل کنید که نصب تجهیزات درون رک به صورت ایمن انجام می‌شود. انتخاب یک رک‌سرور بدون ریل‌ها یا سینی‌های متحرک ممکن است در آینده با مشکلات زیادی همراه شود. اگر مطمئن نیستید که چه نوع رکی برای نیازهای خود مناسب است، با مشاوران ما در ارتباط باشید و در مورد رک‌های سرور مشورت کنید.

 

مشخصات رک سروری که خریداری میکنید را بشناسید

انتخاب مناسب رک بسیار حیاتی است. برای اطمینان از فضای کافی، نیاز است که تعیین کنید چه نوع تجهیزاتی درون آن قرار می‌گیرند و همچنین اطمینان حاصل شود که تجهیزات به شکل ایمن در محل‌های مخصوص خود قرار می‌گیرند. برخی از شرکت‌ها ممکن است یک رک دیواری را به عنوان راه‌حل ایده‌آل بپذیرند، در حالی که دیگران ممکن است یک رک ایستاده یا رک‌های باز را ترجیح دهند. برای انتخاب صحیح، مناسب است که زمان کافی را صرف کرده و گزینه‌های مختلف را بررسی کنید.

رک سرور

PDU استاندارد تهیه کنید

واحد توزیع برق (PDU)، که به عنوان Power Distribution Unit شناخته می‌شود، جریان الکتریسیته را به صورت یکنواخت به سرورها ارسال می‌کند از طریق نوار برق (power strip). این نوارهای برق به طور اختصاصی برای نصب بر رک‌ها طراحی شده‌اند و ممکن است به صورت عمودی یا در پشت ستون‌های رک نصب شوند. هنگام قرار دادن سرورها و تجهیزات رایانه‌ای در یک رک، اغلب لازم است از یک واحد توزیع برق استفاده کنید تا اطمینان حاصل شود که تامین انرژی رک به صورت یکنواخت و پایدار انجام شده است. نوارهای انتقال انرژی به دو دسته استاندارد و هوشمند تقسیم می‌شوند. نوارهای انتقال انرژی استاندارد می‌توانند اطلاعاتی مانند شاخص‌های جایگزینی فیوزها و خروجی‌های جاری را ارائه دهند، اما نیاز به مدیریت دستی دارند. برای تامین انرژی به صورت مطلوب در شرایط خاص و اضطراری، تهیه یک PDU مناسب بسیار حائز اهمیت است. برای اطلاعات بیشتر و تهیه PDU مناسب، بهتر است با یک تولیدکننده متخصص در این زمینه مشورت کنید.

 

هزینه ها را مدیریت کنید

گاهی اوقات شرکت‌ها در زمان خرید رک و تجهیزات رایانه‌ای اشتباها فکر می‌کنند که باید تجهیزات بالاترین قیمت و گران‌قیمت را بخرند. اگرچه برخی موارد این امر اجتناب‌ناپذیر است، اما اکثر افراد می‌توانند با هوشمندی در هزینه‌ها، رکی با کیفیت مناسب با الگوی مصرف خود را بخرند، بدون این‌که هزینه‌های بیشتری را تحمل کنند.

 

برچسب زنی و مدیریت کابل ها

در هنگام اتصال تجهیزات به رک‌سرور، کابل‌ها را از دستگاه‌های مختلف به روتر، سوئیچ، سرور یا دیگر تجهیزات متصل کنید. برچسب‌زنی کابل‌ها به عنوان یک روش عیب‌یابی سریع مشکلات می‌تواند کمک کند. علاوه بر این، مرتب‌سازی کابل‌ها نیز باید در نظر گرفته شود تا رک‌سرور دارای نمای ظاهری زیبا باشد. به طور دقیق‌تر، مرتب‌سازی و کوتاه کردن کابل‌های لازم، گروه‌بندی کابل‌ها با استفاده از محصولات مدیریت کابل‌ها، نه تنها به جلوه زیبایی کمک می‌کند، بلکه احتمال آسیب دیدن کابل‌ها را کاهش می‌دهد.

 

برنامه ریزی بلند مدت داشته باشید

در زمان برنامه‌ریزی برای نصب رک‌سرور، حتماً مطمئن شوید که مدل انتخابی تمامی نیازهای فعلی را پوشش می‌دهد. اما باید به نیازهای آینده و رشد کسب‌وکار نیز توجه کنید و تجهیزاتی را انتخاب کنید که در آینده ممکن است به آن‌ها نیاز داشته باشید. اگر امروز کمی بیشتر هزینه کنید، می‌توانید در آینده صرفه‌جویی قابل توجهی در زمان و هزینه داشته باشید.

علاوه بر این، به وزن تجهیزاتی که درون رک قرار می‌گیرند نیز توجه کنید. رک‌ها دارای آستانه تحمل مشخصی هستند و از یک رک نه‌چندان مستحکم انتظار نداشته باشید که وزن تجهیزات سنگین شبکه و به ویژه یو‌پی‌اس‌ها را تحمل کند. بهتر است در این مورد کمی بیشتر هزینه کنید و یک رک با چارچوب قوی خریداری کنید، زیرا رک‌های با چارچوب ضعیف ممکن است با گذر زمان به خمیدگی بیفتند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق برای هلیکس گیم محفوظ می‌باشد.