تاریخچه کانتر استریک 1.6
جرقه ساخت بزرگترین بازی شوتینگ صنعت گیم: کانتر استریک
بیست سال از تولید بازی Counter-Strike میگذرد
و در این مقاله نگاهی داریم به این اثر بهیادماندنی؛
از اولین روزهای تولید تا نسخههای بعدی آن, در ساخت بازی کانتر از ابتداء با وجود کم بودن امکان
اما همچنان آن بازی در سال های ابتداء شروع فعالیت خود توانست نظر مخاطبینش را جذب کند !
محبوبیت و جایگاه بازی کانتر استریک در این طول دوران;
این روزها بازیهای چندنفره و آنلاین همه پلتفرمها را فتح کردهاند و فرقی نمیکند
پیسیگیمر باشید یا اهل کنسول، درهرصورت بازیهای بیشماری برای تجربه آنلاین در اختیار شما خواهد بود.
ولی اوضاع در سال ۱۹۹۹ بهاین شکل نبود.
هرچند در آن زمان هم بازیهای چندنفرهی خوشساختی تولید میشدند که توجهات را به خود جلب میکردند!
ولی صنعت بازی تفاوتهای زیادی با امروز داشت و بازی کانتر استرایک (Counter-Strike) هم از دل همان دوران متولد شد؛
محبوبیت و جایگاه بازی کانتر استریک در ایران:
این بازی پرقدرت سال های اولیه انتشارش در سرتاسر دنیا مخاطبین زیادی به خود اختصاص داد
با گزشت چند سال انتشار در ایران نیز توانست سیل عظیمی از جمعیت گیمران ایرانی نیز راضی نگهدارد !
اما گل سرسبد کلوپ های گیمینگ و گم نت ها این بازی بی بدیل بود (کانتر استریک) در یکایک نقاط شهر
کاربران پشت سیستم های نچندان قوی آن زمان مشغول وقت گذراندن با یکی از شاهکار های بازی های ویدئویی
زمان خود سرگرم بودند.
این بازی همچنان یاد آور خاطرات زیادی ست و همچنان کابران با گزشت بیست و یک سال از عرضه این بازی
نام مکان ها و نقشه های محبوب آن نظیر DeDust2 – Inferno – DeNuke. . . را حفظ اند.
سرآغاز امپراطوری بزرگ Half-Life:
همهچیز با انتشار بازی هف لایف (Half-Life) آغاز شد؛
اثر بزرگ و انقلابی استودیو ولو (Valve) که در سال ۱۹۹۸ منتشر شد.
این شرکت بازیسازی علاوه بر پیشتازی در زمان خود فراتر از حد خودش نیز گام برداشت !
تغییراتی که در آن سال ها انجام میگرفت بوسیله موتور گرافیکی (GoldSrc) بوجود می آمد.
استفاده آن برای کاربران ساده بود و قابلیت های ریز و درشت آن نیز به کاربر اجازه نامحدودی میداد,
این موتور گرافیکی آغازگر رویداد های بزرگی از کمپانی ولو بود و در ادامه نیز استفاده میشد.
مین لی, حکمران صنعت گیمینگ و سازنده ماد گرافیکی کانتر استریک
مین لی نام یکی از اشخاصی بود که بسراغ ماد های گرافیکی هف لایف رفت؛ برنامهنویسی کانادایی با اصالت ویتنامی که اولینباربا کار روی ماد بازی Quake محصول id Software در سال ۱۹۹۶ وارد این عرصه شد و بعد از یک سال کار روی ماد تکنفرهی خود، آن را با نام Navy Seals ارائه کرد.یک اتفاق شگفت انگیر در بیست و دومین سال از زندگی اش افتاد که اورا
به اینجا رساند در حالی که در حال تحصیل در دانشگاه بود, در ژانویه ۱۹۹۹ بهسراغ تولید مادی برای هف لایف رفت.
لی در هفته 20 ساعت وقت خود را به ساخت این ماد اختصاص میداد و این مدتزمان در اواخر کار به ۳۰ تا ۴۰ ساعت هم رسیده بود، پس از سال ها در رابطه با انتخاب این ماد در رابطه با کانتر استرایک گفت:
در آن زمانه بازی هایی که چنین حال و هوایی را داشته باشند کم بود و فقط اندک بازیهایی مثل RainbowSix را داشتیم که در این زمینه فعالیت داشتند، در همین راستا این بازی تازگی خاص و منحصر خود را داشت.
ماد گرافیکی بکار گرفته شده در کانتر استرایک و مین لی
هف لایف تنها بازی آن زمانه نبود که توان مند ساخت چنین مادی بود و آثاری چون Quake II و Unreal هم چنین قابلیتهایی داشتند، ولی مین لی برای تجسم دقیق تر ماد و تصویر گرایی بهتر به سراغ هف لایف و موتور GoldSrc رفت؛ موتوری که هم قدرتمند بود و هم با سبک و سیاق ماد های مین لی نزدیک تر بود. کار طراحی کانتر استرایک زمان چندانی نبرد و از آنجاکه بازی در حقیقت یک ماد برای هف لایف بود و لی توانست پیش از پیش کیت توسعه طراحی شخصیت را تهیه کند، و در همین راستا خیلی از مواد اولیه آن اماده بود !
منابع تبلیغاتی مین لی و کانتر استریک, جس کلیف:
فردی که با تلاش زیاد این بازی را معروف کرد، جس کلیف بود؛ برنامه نویس گمنام در آن زمان که در زمینه طراحی سایت یکی از برترین ها بود, و لی توانست به کمک سایت او بازی خود را به جهانیان نشان دهد. این سایت تنها وسیله تبلیغاتی نبود، بلکه تاثیر بسازایی در نحوه تولید و ارتباط با مخاطبینش نیز داشت و تولید کنندگان توانستند با مخاطبین خودارتباط مستحکمی برقرار کنند و ایرادات و معایب نسخه های تستی آلفا و بتا از همین طریق بهتر و مستحکم تر شد !
همین حالا در تلگرام ما عضو شوید !
برای مشاهده مطالب بیشتر در زمینه کانتر کلیک کنید !