دیتا سنتر یا مرکز داده یکی از بخش‌های اصلی سازمان‌ها است که نگهداری و پشتیبانی از سرویس‌های تحت‌شبکه را به عهده دارد و برای عملکرد مطلوب نیازمند شرایط محیطی مناسب است. سیستم‌های تهویه و کولینگ از ابزارهای مناسب برای ایجاد بهترین شرایط محیطی در دیتا سنترها هستند. به‌همین دلیل قصد داریم شما را با تاثیر استفاده از چیلر برای تهویه مطبوع در دیتا سنترها آشنا کنیم. پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

ضرورت استفاده از چیلر در دیتا سنتر چیست؟

تجهیزاتی که در ساختمان‌های پردازش داده و ارتباطات مخابراتی مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل کامپیوتر، سرور، تجهیزات الکترونیکی و تاسیسات جانبی است. سیستم‌های تهویه مطبوعی که در این ساختمان‌ها نصب می‌شوند نسبت به یک ساختمان معمولی باید فعالیت بیشتری داشته باشد تا تجهیزات به‌درستی کار کنند و در بازه‌ زمانی طولانی قابل استفاده باشند. به‌همین دلیل لازم است از شیوه‌ای کارآمد و مفید برای کنترل محیط دیتا سنتر استفاده شود.

یکی از اقدامات مناسب برای تهویه هوای مرکز داده، استفاده از چیلر است. چیلر از بهترین سیستم‌های تهویه مطبوع است که استفاده از آن به همراه هواساز با عملکرد مطلوب و استقبال بالایی مواجه می‌شود؛ زیرا می‌تواند تمام اهداف تهویه مطبوع دیتا سنتر را برآورده کند و شاخص‌های دما و رطوبت را در حد مطلوبی نگاه دارد.

طرز کار این وسیله برای تهویه هوا به این صورت است که دستگاه چیلر دمای آب ورودی را کاهش می‌دهد و خنک می‌کند. در مرحله بعدی آب وارد کویل هواساز می‌شود و به گردش در می‌آید. سپس فن‌های دستگاه شروع به کار می‌کنند و دمای هوا را کاهش می‌دهند.

همچنین هواساز مجهز به فیلترهایی است که ذرات ریز و درشت غبار را به خود جذب می‌کند و موجب فیلتراسیون هوا و تنظیم رطوبت آن می‌شود.

موارد زیر تاثیرات تهویه مطبوع با چیلر در دیتا سنتر است که بر کارکرد بهینه تجهیزات پردازش داده و ارتباطات مخابراتی تاثیر می‌گذارد.

تاثیر تهویه مطبوع بر تنظیم رطوبت محیط

مراکز داده در اثر فعالیت تجهیزات الکترونیکی گرم می‌شوند. یکی از کارکردهای سیستم تهویه مناسب، کنترل رطوبت در محیط است.

کیفیت هوا و تنظیم میزان رطوبت آن در اتاق‌های دیتا سنتر با سیستم تهویه مطبوع بر ماندگاری تجهیزات تاثیرگذار است. زیرا تغییر میزان رطوبت به‌طور مستقیم بر عملکرد دستگاه‌های الکترونیک تاثیرمی‌گذارد و طول‌عمر آن‌ها را کم می‌کند.

به‌طوری‌که کم‌شدن رطوبت با ایجاد تخلیه الکتریکی ساکن، فرایند پردازش‌ داده‌ها را با مشکل مواجه می‌کند و به تجهیزات و وسایل الکترونیکی آسیب می‌زند.

از طرف دیگر بالارفتن میزان رطوبت در مراکز داده هم موجب تقطیر رطوبت روی بردها، مدارها، تجهیزات الکترونیکی و شبکه می‌شود و به قطعات و تجهیزات مختلف مرکز داده آسیب می‌زند و باعث اشکال در عملکرد آن‌ها می‌شود.  

بهتر است بدانید تنها مزیت استفاده از سیستم تهویه مطبوع برای تنظیم رطوبت تاثیر آن بر ماندگاری و عملکرد مطلوب تجهیزات دیتا سنتر نیست؛ بلکه افزایش رطوبت در مرکز داده به سلامت افرادی که در آن‌جا مشغول به فعالیت هستند هم آسیب می‌رساند و موجب ایجاد بیماری یا آلرژی می‌شود. به‌همین دلیل با استفاده از سیستم‌های تهویه مطبوع مانند چیلر می‌توان فضای اتاق را پالایش کرد.

1. تاثیر تهویه مطبوع بر پاکسازی هوا از گرد و غبار

یکی دیگر از کارکردهای چیلر در دیتا سنتر، فیلتر کردن گرد و غبار و آلاینده‌ها از مرکز داده است. گرد و غبار مانند لایه‌ای عایق روی تجهیزات می‌نشیند و در عملکرد آن اختلال ایجاد می‌کند. زیرا از انتقال گرما به محیط بیرونی جلوگیری می‌کند و همین امر موجب بالا رفتن دمای تجهیزات شبکه و اعمال فشار زیاد به آن‌ها می‌شود.  

البته در پاسخ به این شرایط فن‌ها بیشتر از اوقات عادی فعالیت می‌کنند تا دمای تجهیزات را پایین بیاورند و راندمان فعالیت آن‌ها را بالا ببرنند. با این‌حال فعالیت بیش از حد فن‌ها هم از لحاظ مصرف انرژی و افزایش هزینه‌ها مقرون‌به‌صرفه نیست. پس باید به فکر اقدام دیگری بود. بهترین راه‌حل نصب چیلر است.

با این وسیله می‌توان به‌راحتی هوا را پاکسازی کرد و گرد و غبار روی بردهای دستگاه‌های دیتا سنتر را تمیز کرد تا از تحمیل زیان‌های اقتصادی به سازمان جلوگیری شود.   

2. تاثیر تهویه مطبوع بر تنظیم حرارت

دمای مرکز داده در اثر عوامل مختلفی افزایش پیدا می‌کند. به‌طور مثال سیستم روشنایی یکی از عواملی است که موجب افزایش دما در محیط می‌شود. اگرچه این حرارت زیاد نیست اما در کنار عوامل دیگر موجب افزایش دمای محیط می‌شود و ضرورت استفاده از دستگاه تهویه مطبوع را آشکار می‌کند. عامل دیگری که موجب افزایش حرارت در دیتا سنتر می‌شود مصالح مورد استفاده در ساختمان است.

در برخی از سازه‌های ساختمانی هدایت حرارتی به خوبی انجام نمی‌شوند و دمای هوای داخل ساختمان گرم می‌شود.

اما اصلی‌ترین عاملی که موجب افزایش دمای دیتای سنتر می‌شود، روشن بودن و فعالیت تجهیزات کامپیوتری است که با استفاده از چیلر می‌توان دمای هوای مرکز داده را متعادل کرد. 

بهتر است همواره به این نکته توجه کنیم که دما و رطوبت تاثیر بسزایی بر یکدیگر می گذارند. به‌همین دلیل توصیه می‌شود کنترل دما و رطوبت به‌صورت همزمان انجام شود.

3. تاثیر تهویه مطبوع بر جابه‌جایی هوا

یکی دیگر از موارد بااهمیت برای عملکرد صحیح اتاق داده، ورود هوای تازه به محیط است. میزان هوایی که وارد محیط می‌شود باید بر اساس نیاز کارکنان و فشار اتاق نسبت به فضاهای مجاور تعیین شود. در واقع به‌دلیل اینکه تعداد کمی نیروی انسانی در مرکز داده مشغول فعالیت هستند میزان هوای تازه مورد نیاز باید بر اساس فشار مثبت محیط ایجاد شود.

به‌طور معمول جابه‌جایی 5 درصد از حجم هوا مطلوب است. زیرا درصورت تامین هوای تازه بیشتر از مقدار موردنیاز، بار سرمایش و گرمایش در دیتا سنتر بالا می‌رود که موجب سخت شدن کنترل رطوبت و آلاینده‌های موجود در محیط می‌شود.

جمع‌بندی

سازمان‌های مجهز به مرکز داده برای حفظ اطلاعات سیستم‌ها و جلوگیری از آسیب به تجهیزات الکترونیکی باید از یک سیستم تهویه مناسب استفاده کنند. در این مطلب یکی از دستگاه‌های مناسب تهویه هوا به نام چیلر را به شما معرفی کردیم و کارکردهای آن در جهت محافظت از تجهیزات اتاق سرور را بیان کردیم. امیدواریم با استفاده از این اطلاعات بتوانید با ضرورت و تاثیرات تهویه مطبوع در دیتا سنترها آشنا شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با سیستم های تهویه مطبوع می توانید به وب سایت تهویه هورسان مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید